top of page

ПРАГРАМА
Дзясяты Міжнародны Кангрэс даследчыкаў Беларусі
30 верасня – 2 кастрычніка 2022, Коўна (Літва)

1.  Міжнародныя адносіны. Рэгіянальная бяспека. Знешняя палітыка

  • Беларусь паміж Расіяй і Ўкраінай: што нам могуць патлумачыць тэорыі міжнародных адносінаў?

 

З пачаткам расейска-ўкраінскай вайны 2022 года супярэчлівы паслужны спіс Беларусі як геапалітычнага "пасярэдніка" паміж бакамі канфлікту таксама змяніўся, паколькі краіна дэ-факта стала акупаванай Расеяй тэрыторыяй, якая выкарыстоўвалася Масквой для сваіх актаў агрэсіўнай вайны супраць Украіны. У той час як расейска-ўкраінская вайна, верагодна, зменіць знешнепалітычнае мысленне ў Еўропе так, як гэта раней зрабілі югаслаўскія войны 1990-х гадоў, незразумела, якім будзе геапалітычны і маральны статус Беларусі ў гэтай новай абстаноўцы.

 

На панэлі будзе абмяркоўвацца налітычная каштоўнасць тэорый міжнародных адносін у дачыненні да падзей як да, так і пасля вайны 2022 года. Ці дапамагаюць нам традыцыйныя тэорыі міжнародных адносін зразумець, што адбываецца ў постсавецкай Усходняй Еўропе і "трыкутніку" Расія-Украіна-Беларусь?"Якія рамкі працуюць лепш: "рацыяналістычныя" або сацыяльна-канструктывісцкія? Ці можам мы прыпісаць "рацыянальнасць" аўтарытарным рэжымам, падобным да расейскага, і, такім чынам, добрыя ці тут рэалістычныя тлумачэння, заснаваныя на здагадцы, што дзяржавы з'яўляюцца рацыянальнымі ўнітарнымі суб'ектамі? Якія разнавіднасці рэалізму маглі б мець большы тлумачальны патэнцыял (напрыклад, структурны рэалізм або неакласічнага рэалізм)? Ці існуюць якія-небудзь магчымыя альтэрнатывы "заходняму" IR-тэарэтызаванню і ці павінны мы шукаць іх у гэтым кантэксце? На панэлі прааналізуюць гэтыя і іншыя пытанні, якія адносяцца да тэарэтызацыі міжнароднай палітыкі вакол Беларусі.

  • Пераасэнсоўваючы суверэнітэт: наступствы ўнутрыпалітычнага крызісу і вайны ў Украіне для беларускай дзяржаўнасці

  • Агрэсар, партнёр, пасярэднік, міратворац - дынаміка адносін Беларусі і Украіны, 2014-2022

  • Нацыянальная дзяржава перад выклікамі глабалізацыі і расейскага неаімперыялізму: змест, праблемы, перспектывы

 

Панэль будзе прысвечана аналізу развіцця нацыянальнай дзяржавы ў кантэксце рэзка змененай геапалітыкі постсавецкага рэгіёну. Вайна ва Украіне зноў актуалізавала пытанне аб ролі нацыянальнай дзяржавы і нацыянальнай ідэнтычнасці перад іншымі, больш унівэрсалісцкімі, мадэлямі развіцця супольнасцяў. На прыкладзе Літвы і іншых суседніх краін дакладчыкі (гісторыкі, культуролагі, палітолагі, сацыёлагі) будуць разбіраць змены функцыі, праблемы развіцця і перспектывы захавання/адраджэння нацыянальнай дзяржавы.

 

2. Палітыка. Палітычныя інстытуты

  • Канстытуцыйная і палітычная рэформа ў Беларусі па сцэнарыю ўладаў: структурныя змены 2020 года і магчымыя сцэнары

  • Альтэрнатыўныя перспектывы дэмакратычных канстытуцыйнай і палітычнай рэформаў

  • Інтарэсы грамадства ў дзяржаўным кіраванні: шляхі ўзаемадзеяння грамадзян і дзяржавы, грамадскі ўдзел і грамадскія паслугі

 

Вайна ва Украіне змяніла палітычныя і даследчыя інтарэсы і прыярытэты ў рэгіёне. Для Беларусі адбылося змяненне знешнепалітычнай павесткі, хоць паралельна краіна працягвае знаходзіцца ва ўмовах працяглагапалітычнага крызісу. Разам з тым праблемы дзяржаўнага кіравання або больш шырока - узаемадзеяння грамадства / грамадзян і дзяржавы застаюцца актуальнымі для жыцця людзей як ва Украіне, так і ў Беларусі і іншых краінах. Якім чынам могуць быць прадстаўлены інтарэсы грамадства ў дзяржаўным кіраванні ў розных палітычных умовах і палітычных рэжымах? Як дзяржава можа і павінна адказваць на запыты грамадзян, а таксама якія паслугі прадастаўляць ім? Як магчыма рэфармаванне сістэмы дзяржкіравання ў Беларусі? У рамках панэлі плануецца абмеркаванне гэтых пытанняў, а таксама любых іншых тэм, звязаных з Дзяржаўным кіраваннем і грамадзянскім удзелам у Беларусі і іншых краінах.

3. Грамадства і грамадскія інстытуты 

  • Даследванні грамадзянскай супольнасці

Даследванні грамадзўянскай супольнасці традаыцыйна прэзэнтуюцца ў межах Кангрэсу. У якасці асобнай панэлі на VIII і IX Кангрэсах 2019 і 2021 года гэтая тэма была прадстаўленая ў сувязі з выданьнем двух выпускаў Даджэста даследванняў грамадзянскай супольнасці і выклікала істотны інтарэс даследчыкаў з боку розных дысцыплінаў (да 20 заявак на панэль). На Х кангрэсе мяркуецца прадставіць даследванні датычная грамадзянскай супольнасці, якія былі вырабленыя ў 2021-2022 гадах і могуць прэтэндаваць на тое каб увайсці ў трэці выпуск Дайджэста. Мэта панэлі - сабраць даследванні аднаго аб'екта (грамадзянская супольнасць) з пункту гледжання розных дысцыплінаў і розных даследчых асяродкаў. Першасная ўвага будзе надавацца даследванням Беларусі, але і даследванні рэгіянальныя могуць быць на гэтай секцыі ў якасці прадмета для параўнальнай дыскусіі. Улічваючы, што кангрэс адбываецца пасля некалькіх гадоў бурлівых падзеяў у грамадзянскай супольнасці Беларусі (пандэмія, прэзідэнцкія выбары 2020 года, "зачыстка" трэцяга сектара 2021 года, расейская інвазія ва Украіну), гэтая тэматыка можа прыцягнуць дадатковую ўвагу да дыскусіі і будзе спрыяць папулярызацыі вынікаў даследванняў.

  • Сучасныя гарадскія салідарнасці: вертыкальнае і гарызантальнае вымярэнне

Салідарнасць-досыць папулярная для сацыялогіі тэма, паколькі дазваляе прама адказаць на асноўныя пытанні гэтай навукі: як магчыма (са)грамадства, чаму і як людзі жывуць разам. Даследаванне гарадскіх формаў салідарнасці мае працяглую гісторыю, аднак застаецца папулярным да гэтага часу. Асабліва актуальным становіцца аналіз гарадской салідарнасці ў крызісныя перыяды, у часы сацыяльнай турбулентнасці, калі традыцыйныя сувязі могуць слабець і распадацца, а на іх месца прыходзяць новыя. Падобныя працэсы назіраюцца сёння ў Беларусі -глыбокі палітычны і геапалітычны крызісы прымусілі індывідаў пераасэнсаваць сваё становішча ў сацыяльнай структуры, правесці рэвізію існуючых сацыяльных сувязяў. Даследаванні паказваюць, што гараджане валодаюць значным патэнцыялам для развіцця і ўмацавання гарызантальных сувязяў, што можа стаць разумнай альтэрнатывай разрастання дзяржаўнай вертыкалі і рэальнай магчымасцю рэалізаваць права на мясцовае самакіраванне. Калі ж працэсы, накіраваныя на паслабленне, знішчэнне гарызантальнай гарадской салідарнасці, будуць працягвацца, то ў найбліжэйшай будучыні гэта можа прывесці да скажэння ўсёй стратэгіі развіцця горада. Мэта дадзенай панэлі - абагульніць і асэнсаваць наяўныя сведчанні ўмацавання/паслаблення гарадской салідарнасці, як у вертыкальным («бізнэс»-«улада» - «гараджане»), так і ў гарызантальным (суседства, мясцовыя супольнасці, міжасобасныя давер) вымярэннях, абмеркаваць магчымыя сцэнары яе развіцця ў будучыні.

  • Беларуская ідэнтычнасць: паміж нацыянальным гераізмам і калектыўнай віной

Пасля 2020 года беларусы адчулі сабе гераічнай нацыяй, якая прадэманстравала ўсяму свету моц салідарнасці і негвалтоўнага пратэсту. “Чаму амерыканцы могуць павучыцца ў Беларусаў”, пісала The Washington Post. Прыналежнасць да беларускай нацыі стала гонарам, у шматлікіх краінах актывізаваліся беларускія дыяспары.

У 2022 годзе Беларусь стала саўдзельнікам расейскай агрэсіі супраць Украіны. Згодна з дадзенымі “Народнага апытання”, 78% беларусаў, якія сімпатызуюць пратэсту, адчуваюць сваю адказнасць за гэтыя дзеянні беларускіх уладаў. Беларусы за мяжой ледзь не ўпершыню за найноўшую гісторыю сутыкнуліся з негатыўным стаўленнем па нацыянальнай прыкмеце.

Як ва ўмовах 2022 года трансфармуецца беларуская ідэнтычнасць?

Як беларусам скарыстаць досвед Германіі ў працы з пачуццём калектыўнай віны (Kollektivschuld), каб гэта была стваральная праца грамадства з канструктыўнымі вынікамі?

Як не загразнуць у псіхалагічнай траўме віны, каб гэта не прывяло толькі да дэматывацыі і адчужэння сябе ад беларускага народу?

Як у новых умовах захаваць і ўзмацніць імідж гераічнай нацыі барацьбітаў за свабоду – як унутры краіны, гэтак і ў вачах міжнароднай супольнасці?

  • Тэлебачанне, сацыяльныя сеці і сацыяльнае асяроддзе. Асаблівасці медыя-спажывання ў сучаснай Беларусі

  • Пад эгідай Года гістарычнай памяці: палітыка памяці ў сучаснай Беларусі

 

4. Эканоміка

  • Эканамічныя санкцыі: кароткатэрміновыя і доўгатэрміновыя наступствы для Беларусі і рэгіёна

  • Вайна ў Украіне - прамыя наступствы для эканамічных стасункаў Беларусі і Украіны

  • Пераасэнсоўваючы падыходы ESG як часткі новай нармальнасьці: уплыў бізнэсу ў кантэксце дыктатарскіх рэжымаў, грамадскіх хваляванняў і войнаў.

Панэль накіравана на абмеркаванне розных аспектаў бізнес-канцэпцыі ESG (экалагічная, сацыяльная і кіраўнічая) у кантэксце зменлівага сацыяльна-эканамічнага асяроддзя, калі пытанні ўстойлівага развіцця становяцца больш важнымі, чым калі-небудзь раней.

У апошнія гады мы сталі сведкамі тэктанічных змяненняў у рэгіёне Цэнтральнай і Усходняй Еўропы. Грамадзянскія беспарадкі з масавымі рэпрэсіямі супраць грамадства ў Беларусі пасля фальсіфікаваных выбараў 2020 года, расейская агрэсія супраць Украіны ў 2022 годзе выклікалі велізарныя праблемы для ўсяго рэгіёну з беспрэцэдэнтнымі гуманітарнымі крызісамі, эканамічнымі наступствамі і непазбежным развіццём адпаведных палітычных сістэм.

У часы такіх рэвалюцыйных зменаў прадпрыемствы не могуць заставацца ў баку, рэагуючы на нетрадыцыйныя абставіны, ужываючы розныя падыходы.

Панэль разгледзіць практычныя крокі, прынятыя дзелавымі коламі ў рамках прынцыпаў ESG для абароны сваёй рэпутацыі і вырашэння іх доўгатэрміновых праблем з ацэнкай ў сувязі са змяненнем ўспрымання спажыўцамі адказных, сацыяльна свядомых спосабаў вядзення бізнесу.

Ці могуць прадпрыемствы ўнесці свой уклад у распальванне агню ўнутры грамадства, прытрымліваючыся ESG не толькі ў маркетынгавых мэтах? Мы паспрабуем сфармуляваць адпаведныя высновы, выкарыстоўваючы рэальныя прыклады і практыку.

 

5. Палітычная філасофія

  • Беларуская палітычная філасофія пасля 1991 года

Як беларуская палітычная філасофія стваралася і як яна рэагавала на станаўленне аўтарытарнага і нават новага таталітарнага рэжыму ў Беларусі, на якіх сусветных філосафаў яна арыентавалася і які яе цяперашні лёс? Якія асноўныя напрамкі палітычнай філасофіі: крытычная тэорыя-А. Міхайлаў, У. Фурс, метадалагічная школа і Ул. Мацкевіч, А. Грыцанаў, У. Абушэнка, В. Акудовіч, Т. Шчытцова і інш. Узаемасувязь палітычнай філасофіі з сацыялогіяй і палітычнымі навукамі. Паралелі літоўскай публічнай філасофскай думкі і беларускай.

  • Аўтаномія, дэмакратыя, рэвалюцыя (да 100-годдзя з дня народзінаў Карнеліуса Кастарыядзіса)

Творчасць французскага філосафа грэцкага паходжання Карнеліуса Кастарыядзіса (1922-2022) з'яўляецца яркім прыкладам міждысцыплінарнага мыслення: ён пісаў па антрапалогіі, псіхааналізу, лінгвістыцы, сацыялогіі, эканоміцы, палітыцы, філасофіі, мастацтву і інш.

Яго інтэлектуальная спадчына захоўвае сваю значнасць у сучасным заходнім кантэксце. Хоць на постсавецкай, рускамоўнай прасторы Кастарыядзіса незаслужана абдзяляюць увагай (перакладзены толькі 2 кнігі, мала інтэрпрэтатыўных крыніц). Дадзеная панэль нацэлена на тое, каб ліквідаваць гэты дэфіцыт і актуалізаваць спадчыну Кастарыядзіса ў сучаснай сітуацыі (уключаючы беларускае тут і цяпер).

У якасці ключавых тэм заяўлены аўтаномія, дэмакратыя і рэвалюцыя. Але таксама прапанавана абмеркаваць розныя тэматыкі:

1) гістарычны кантэкст станаўлення мыслення (актуальныя філасофскія і палітычныя дыскусіі ў пасляваеннай Францыі «сацыялізм і варварства», 1968 год і інш.);

2) вытокі яго ідэй і канцэпцый (марксізм, псіхааналіз, структуралізм, старажытнагрэцкая філасофская традыцыя і т. д.);

3) ключавыя ідэі (крытыка бюракратычнага капіталізму, дэмакратыя і праект аўтаноміі, ўяўнае ўсталяванне грамадства, сацыяльны канструктывізм і крэатывізм і інш.);

4) рэцэпцыі ідэй у сучаснай сацыяльнай і палітычнай тэорыі (Хабермас, Хоннет, Баўман, Йоас, Турэн, Гідэнс і інш.);

5) актуалізацыя ідэй у сучасным кантэксце (як магчыма іх «ужыванне» сёння? беларускі праект сучаснасці Фурса і інш.).

 

6. Адукацыя і навука 

  • Вышэйшая адукацыя ў эпоху лічбавых тэхналогій

У апошнія дзесяцігоддзі пазначыўся працэс актыўнага выкарыстання лічбавых тэхналогій у адукацыйнай дзейнасці. Ён паскорыўся ў сувязі з пандэміяй, калі акадэмічная супольнасць вымушана была перайсць на выключна  аддаленую форму выкладання. Лічбавыя тэхналогіі патрабуюць ад выкладчыкаў распрацоўкі і выкарыстання новых дыдактычных метадаў працы са студэнтамі, авалодання уменнямі і навыкамі работы з базамі  інфармацыі, пошукавымі і іншымі лічбавымі сістэмамі, якія сёння з’яўляюцца неад’емнай часткай педагагічнай і навукова-даследчай дзейнасці. Лічбавыя тэхналогіі ствараюць магчымасці для павелічэння дасяжнасці вышэйшай адукацыі, адначасова патрабуючы перабудовы існуючай сёння сістэмы арганізацыі вышэйшай школы, яе інстытутаў. З’яўленне віртуальных універсітэтаў і іншых вышэйшых навучальных установаў, спецыяльнасцяў і спецыялізацый, заснаваных на ан-лайн выкладанні, патрабуе выпрацоўкі новых падыходаў да вышэйшай адукацыі, вызначэння персперктыў яе развіцця. У сувязі з гэтым адукацыйная ініцыятыва “Беларуская Акадэмія” праануе абмеркаваць праблемы вышэйшай адукацыі ў лічбавую эпоху на Кангрэсе беларускіх даследчыкаў. 

7. Гісторыя Вялікага Княства Літоўскага

  • "Звычаем слаўных продкаў": вайна, войска, грамадства і закон у ВКЛ.

Панэль будзе прысвечана вайсковым традыцыям, заканадаўству і іх практычным прымяненні ў ВКЛ у XV - XVIII ст. Будуць разглядацца кейсы асобных баявых дзеянняў, зменаў ў арганізацыі, прававым і нарматыўным забеспячэнні камбатантаў на службе ВКЛ. Паспрабуем акрэсліць змены ў статусе жаўнера на службе дзяржаве і\ці грамаству, тое, якім чынам фармавалася, з каго, забяспечвалася і дзейнічала войска ВКЛ у канкрэтных сацыяльна-палітычных і грамадска-культурных варунках. Паспрабуем паглязець на феномен вайны не толькі праз прызму матэрыяльных стратаў, або асвятлення бітваў і лёсу герояў, але праз тыя змены ў структуры дзяржавы, права і грамаства якія яны з сабой неслі.

  • Праблемы даследавання і выдання крыніц гісторыі Вялікага Княства Літоўскага: ад эга-дакументаў да інстытуцыйных архіваў

У эпоху інфармацыйнага грамадства і глабальнай лічбавання даследаванне крыніц па гісторыі Вялікага Княства Літоўскага і іх Публікацыя сутыкаюцца з новымі выклікамі, таму пастаянна ўзнікаюць тэарэтычныя падыходы да даследавання, адбору крыніц, прымяненню крытэрыяў падрыхтоўкі і многія іншыя праблемы. Можна сцвярджаць, што традыцыйныя метады даследавання крыніц і стратэгіі публікацыі падвяргаюцца некаторым часовым выпрабаванням. У дадатак да аднаго з найбуйнейшых і найбольш важных крынічных комплексаў дзяржаўнай канцылярыі Вялікага Княства Літоўскага – Літоўскай Метрыцы – усё больш увагі надаецца іншым групам крыніц: азіраючыся назад на даследаванні дакументальнай спадчыны, даследаванні архіваў мясцовых устаноў набываюць усё большае значэнне. імпульс. Такім чынам, мэтай секцыі будзе выяўленне і абмеркаванне найбольш значных праблем даследавання і публікацыі крыніц па гісторыі Вялікага Княства Літоўскага ў 21 стагоддзі.

 

8. Гісторыя ХХ стагоддзя

  • Перакрыжаваная гісторыя рэвалюцый у Цэнтральна-Усходняй Еўропе (1917-1923)

Дыскусійная група звяртаецца да метадалогіі перакрыжаванай гісторыі і займаецца гісторыяй рэвалюцый. У цэнтры ўвагі гэтай дыскусіі-разнастайнасць палітычных, інтэлектуальных, геапалітычных ідэй, якія распаўсюдзіліся па ўсёй транснацыянальнай прасторы Усходне-Цэнтральнай Еўропы. Таксама мы разгледзім новыя тлумачэнні ўзнікнення нацыянальных прэцэдэнтаў, прасторавых канцэпцый новых нацыянальных дзяржаў, калі былі пабудаваныя розныя канцэпцыі нацыянальнай тэрыторыі і гістарычных / этнаграфічных зямель у рэальнай палітыцы, з аднаго боку, або ў выпадку ідэалагічнай слабасці або маніпулявання гістарычнымі аргументамі, з другога. Па гэтых прычынах мы таксама хочам абмеркаваць уплыў выпадкаў дзяржаўнасці адзін на аднаго і прааналізаваць асаблівасці працэсу прыняцця рашэнняў і палітычнай рэальнасці як "незавершаную працу".

  • Нефармальныя грамадскія і культурныя практыкі ў БССР ды іншых краінах “рэальнага сацыялізму” (1950-я – 1980-я гады)

Арганізатары гэтай панэлі маюць намер абмеркаваць нефармальнае грамадскае і культурнае жыццё ў Беларускай Савецкай Сацыялістычнай Рэспубліцы (БССР) з пачатку хрушчоўскай адлігі да пачатку перабудовы. У ім даецца шырокае вызначэнне супраціву і нонканфармізму, якое выходзіць за рамкі бінарнай апазіцыі дысідэнцтва і "таталітарнай дзяржавы", усё яшчэ прысутнай ва ўсходнееўрапейскім грамадскім дыскурсе. На гэтай панэлі мы хацелі б прадставіць і вывучыць разнастайнасць практык і ўдзельнікаў грамадскага і культурнага пратэсту (а таксама іх межы).

Напрыклад, мы шукаем артыкулы, якія разглядаюць дзейнасць нефармальных груп і контрпублічнасцяў, чытанне і распаўсюджванне літаратуры ўласнай вытворчасці (не абмяжоўваючыся адкрыта палітычнымі брашурамі), мастацкія і літаратурныя эксперыменты. Арганізатары асабліва зацікаўленыя ў вывучэнні ўзаемадзеяння і абмену паміж гэтымі групамі ў Савецкай Беларусі і за яе межамі, а таксама ў пытанні, чаму і ў якім выпадку гэтыя сувязі былі слабымі або цалкам адсутнічалі.

Мы нацэленыя на міжнародны ахоп гэтай групы і таму запрашаем навукоўцаў з краін Балтыі, Польшчы, Расеі, Украіны і іншых краін прадставіць свае даклады.

  • Польшча і Беларусь у Другой Сусветнай вайне

Канцэпцыя панэлі з'яўляецца набліжэнне польскага і беларускага досведу ў Другой сусветнай вайне. Мы прапануем зрабіць акцэнт на пытаннях паўсядзённым жыцці падчас вайны. Паказаць індывідуальную гісторыю і стаўленне падчас вайны і засяродзіцца на трагедыі грамадзянскага насельніцтва ў перыяд 1939-1945 гадоў.

  • Польшча і Расія ў гістарычным лёсе Украіны-Літвы-Беларусі (УЛБ) у ХІХ–ХХІ стст.: біяграфічная сесія

Галоўная задача – абмеркаванне ролі Расіі ў Польшчы ў гісторыі краін УЛБ у эпоху нацыяналізмаў. “Polska kwestia”, як “русский вопрос” належалі да найбольш вострых пытанняў найноўшай гісторыі Украіны-Літвы-Беларусі. Гаворку прапануецца правесці ў рамках біяграфічнай сесіі, галоўнымі героямі якой могуць быць палітыкі, дзеячы культуры, у тым ліку гісторыкі ды інш. Адным з прыярытэтаў з’яўляецца абмеркаванне ролі гістарыяграфіі і гісторыкаў у ў фармаванні вобразаў заходняга і ўсходняга суседа народаў УЛБ, уплыў гістарычнага наратыву на асаблівасці нацыянальнай ідэнтыфікацыі беларусаў, літоўцаў і ўкраінцаў. 

  • Гісторыя беларускай нацыянальнай і дзяржаўнай сімволікі (ХХ-ХХІ стст.)

Гісторыя беларускай нацыянальнай і дзяржаўнай сімволікі (ХХ-ХХІ стст.) на сённяшні дзень з'яўляецца малавывучанай тэмай, з вялікай колькасцю лакун. З аднаго боку, спрыяльных умоў для вывучэння гісторыі нацыянальнай сімволікі, г.зн. сімволікі беларускага нацыянальнага руху, не было ў савецкі перыяд. У постсавецкі перыяд гэта тэма таксама амаль не прыцягвала ўвагу даследчыкаў, а рад вучоных (А.Цітоў, С. Рассадзін) разглядалі яе ў залежнасці ад палітычнай кан'юнктуры або толькі асобныя моманты (С. Рассадзін, А. Літвін, Ю. Грыбоўскі). З другога боку, гісторыя дзяржаўнай сімволікі Беларусі, як савецкага (ССРБ -- БССР), так і дасавецкага (БНР) і постсавецкага (РБ) перыяду, нягледзячы на наяўнасць шэрагу цікавых распрацовак (С. Рассадзін, В. Лабачэўская, У. Ляхоўскі, В. Корбут і інш.) таксама не дачакалася комплекснага навуковага падыходу. Актуальнасць гэтай праблемы з'яўляецца высокай у сувязі з яе недастатковай вывучанасцю ў навуковым плане, але і адначасова з запатрабаваннем грамадства на веды пра гісторыю нацыянальных і дзяржаўных сімвалаў. На сённяшні дзень па многіх аспектах гэтай тэмы склаліся ўстойлівыя міфы, якія таксама патрабуюць, з аднаго боку, абмеркавання і аналізу, а з другога, супрацьпастаўлення ім навуковых фактаў. 

 

9. Філалогія

  • Сучасная беларуская літаратура ў кантэксце еўрапейскай літаратуры (на прыкладзе літаратурнай прэміі імя Ежы Гедройца).

Пытанне еўрапеізацыі беларускай літаратуры цікавіла пісьменнікаў і даследчыкаў ужо з самага пачатку ХХ ст. У 2012 годзе у Беларусі была заснавана літаратурная прэмія імя Ежы Гедройца. Адна з яе мэтаў: „падтрымаць актуальных беларускіх пісьменнікаў, паспрыяць выхаду іх творчасці на міжнародны ўзровень”.Прапануем уважліва прыглядзецца да тых літаратурных твораў, якія атрымалі ўзнагароды, разглядзець іх літаратурныя  каштоўнасці. Увага: матэрыялы даследванняў з'явяцца друкам на пачатку 2023 года ў Варшаве (Катэдра Беларусістыкі Варшаўскага Унівэрсытэту).

  • Беларуская літаратура ў свеце: мовы арыгіналаў і перакладаў

Беларуская літаратура апошнім часам пашырае і ўзмацняе свае пазіцыі за мяжой. У розных краінах свету выдаюцца арыгінальныя творы беларускіх аўтараў і пераклады (у тым ліку аўтарскія). Пісьменнікі, якія працягваюць сваю творчую працу ў Беларусі і ў замежжы, звяртаюцца таксама да розных моваў: акрамя беларускай і рускай пачынаюць пісаць на ўкраінскай, польскай, ангельскай інш. У межах панэлі плануецца прасачыць геаграфічныя абсягі прысутнасці беларускай літаратуры ў свеце. Абмеркаваць пытанні звязаныя з мовай, на якой ствараюцца арыгінальныя і перакладныя тэксты, прасачыць якія літаратурныя жанры сёння больш папулярныя на кніжным рынку, а таксама ў якім фармаце зʼяўляюцца выданні беларускіх аўтараў у розных краінах свету (кнігі, часопісы, інтэрнэт-платформы). Абмяняцца досведам у галіне перакладу, друку і прамоцыі беларускай літаратуры.

  • Беларускі вектар у мовазнаўчых практыках украінскіх лінгвістаў

Украінскія навукоўцы здаўна звяртаюцца да праблематыцы кантактавання моў-суседзяў, літаратурна-крытычнага спадчыны беларускіх пісьменнікаў і інш. Таму важна сабраць даследчыкаў, якія працуюць у галіне беларусістыкі, каб праз іх асвятляць архіважныя пытанні, якія ствараюць моўную карціну свету беларусаў. Самымі выбітнымі даследчыкамі ў гэтай галіне з'яўляюцца Г. Піўторак і яго вучань А. Скапненка. Заўважым, што менавіта Г. Піўторак з'яўляецца ініцыятарам адраджэння ўкраінскай беларусістыкі.Можна акрэсліць шэраг тэм для абмеркавання, які паўстае перад сучасным даследчыкам:

- абгрунтавання цэласнай тэорыі паходжання ўкраінскага, беларускага і рускага моў;

- зацвярджэнне, што фанетычныя асаблівасці, па якіх адрозніваюць украінская, беларуская і руская мовы, у XII–XIII стагоддзях у асноўным ўжо склаліся;

- пазіцыя, што мовы паўсталі з прычыны кансалідацыі трох ўсходнеславянскіх рэгіёнаў, а ў дыялектным вымярэнні гэты працэс складаўся ў перагрупоўцы старажытнарускіх дыялектных масіваў у новыя арэалы;

выкладанне беларускай мовы ў універсітэце;

- стварэнне падручнікаў і перакладных слоўнікаў дыферэнцыяльнага (кантрастыўнага) тыпу, які змяшчае - спецыфічную беларускую лексіку, якая семантыкай, націскам або радавой прыналежнасцю адрозніваецца ад украінскай.

  • Беларускія літаратурныя маніфесты 80-90 гг. ХХ ст.

Беларуская літаратура мае сваю самастойную гісторыю і дыскурс. Адметнасцю ўнікальных, нацыянальных літаратур з“яўляецца наяўнасць пэўных школ, літаратурных практыкаў, плыняў і традыцыяў. Беларуская літаратура мае ўсе гэтыя адметнасці. Распрацоўка ўласных літаратурных накірункаў і плыняў у беларускай літаратуры пачалася ў 20-х гадах ХХ стагоддзя. Найперш гэтым займаліся сябры літаратурнага аб“яднання «Узвышша», тут варта перадусім згадаць Адама Бабарэку. Пасля разгрому беларускай літаратуры ў 30-х гг. ХХ ст. такія распрацоўкі прыпыніліся і беларуская літаратура была загнаная ў адзінае для ўсіх пісьменнікаў рэчышча сацыялістычнага рэалізму. І толькі прыканцы 80-х - пачатку 90-х працэс адновіўся. Найбольш плённа ўдзельнічалі ў стварэнні тэарэтычных распрацовак розных літаратурных плыняў і накірункаў сябры Таварыства Вольных Літаратараў і Руху Бум-Бам-Літ. Пераважна гэта былі мадэрнісцкія і постмадэрнісцкія практыкі і спробы іх асэнсавання. А квінтэсэнцыяй гэтых эстэтычных пошукаў з“яўляліся літаратурныя маніфесты. Яны былі як ад імя груп і суполак, так і персанальныя. Гэтая тэма абсалютна не была даследавана ў літаратуразнаўстве – ні ў аўчыннай, ні ў замежнай. Часткова яе закраналі літаратуразнаўцы Ганна Кісліцына і Аксана Бязлепкіна ў сваіх даследаваннях беларускіх літаратурных суполак 80-90-х гадоў ХХ стагоддзя. Але асобных прац на гэтую тэму да сёння не было. 

  • Беларусістычная глотадыдактыка: праблемы выкладання беларускай мовы як замежнай у кантэксце культур

У гэтай панэлі плануецца абмеркаваць сучасныя праблемы беларускай глотадыдактыкі: гісторыя і сучаснасць выкладання беларускай мовы як замежнай (старыя і новыя падручнікі беларускай мовы як замежнай, спосабы прэзентацыі матэрыялу), пытанні сертыфікацыі ўзроўняў валодання беларускай мовай як замежнай, методыка выкладання і параўнальная глотадыдактыка, мова і культура – пытанні культурнай лінгвістыкі (лінгвакраіназнаўства, лінгвакультуралогія, беларусазнаўства), беларуская мова як замежная ў Беларусі ды за мяжой, беларушчына замежнікаў (аналіз моўных памылак), моўная прагматыка (засваенне слоўнага этыкету), праблемы адукавання і працы выкладчыкаў беларускай мовы як замежнай у Беларусі і за мяжой ды інш. Такая праблематыка ёсць вельмі актуальнай у святле працы над стандартызацыяй і сертыфікацыяй беларускай мовы як замежнай (БМЗ), распрацоўкі ды ўкаранення новага напрамку ў беларускай і замежнай адукацыі. Кола пытанняў да абмеркавання непасрэдна звязанае з працай беларуска-польскага часопіса "Беларуская мова як замежная", што падтрымлівае распрацоўкі друкам.

  • Беларуская літаратура ХІХ стагоддзя: праблемы інтэрпрэтацыі, крыніцазнаўства і атрыбуцыі

Нягледзячы на пэўную вывучанасць літаратурнага працэсу на Беларусі ў ХІХ ст., застаецца шэраг пытанняў, якія павярхоўна акрэслены ў беларускім літаратуразнаўстве. Наяўнасць вялікае колькасць ананімных тэкстаў, сумненні ў правільнасці раней ужо атрыбутаваных твораў ставяць новыя задачы перад гісторыкамі літаратуры ў ХХІ ст.

  • Радзіма - Беларусь?

Мэта панэлі – вызначыць суадносіны паняццяў “Радзіма” і “Беларусь” для беларусаў, якія жывуць дома і за мяжой, а таксама Беларусь для не-беларусаў – у сінхронным і дыяхранічным аспектах, г. зн. сёння і па дадзеных ранейшых тэкстаў. 

Што значыць “Радзіма” для беларуса? Што значыць “Радзіма” для не-беларуса, які жыве ў краіне? Што значыць “Беларусь” для людзей за яе межамі? Які быў адказ на гэтыя пытанні раней, на розных этапах існавання беларускіх земляў?

Да ўдзелу ў панэлі запрашаюцца філолагі, этнографы, гісторыкі, культуролагі – шырокае кола гуманітарыяў. Вельмі спадзяёмся на розныя падыходы да праблемы, а таксама на выразную і строгую метадалогію гэтых падыходаў.

 

10. Гістарычная і культурная спадчына 

  • Архітэктурна-мастацкая спадчына БССР у святле сучасных практык (1991-2022)

Архітэктура і мастацтва савецкага перыяду застаецца самай значнай і бачнай часткай спадчыны Беларусі. Каланіяльнасць і ідэалагічнасць гэтай спадчыны страчвае сваю негатыўную канатацыю. Страчвае разам з кантэкстам. Яна актыўна ітэрпрэтуецца і пераасэнсоўваецца сучаснымі мастакамі. Напрыклад, у арт-праекце Артура Клінава «Горад СОНца», які інспіраваў цікавасць да архітэктуры і манументальнай пластыцы пасляваеннага часу і працяг падобных інтэрпрэтацый у розных жанрах. Савецкае мастацтва інклюзіўна ўключаецца ў вялікія нацыянальныя экспазіцыйныя і выдавецкія праекты, у якіх разглядаецца як неад'емная састаўная частка нацыянальнай культуры. У Беларусі савецкая мастацкая спадчына,  вялізная і разнастайная, але страціла свае функцыі і сэнсы. Асобныя яго аб'екты і з'явы, захаваны і ўжо ўключаны ў нацыянальны наратыў, страціўшы пры тым сваю "савецкую прыроду". Кансерваваць яго ў тым аб'ёме, у якім яно ёсць у Беларусі - нерэалістычна, па матэрыяльных і этычных меркаваннях, паколькі яно ўсё часцей пачынае канфліктаваць з аб'ектыўнымі працэсамі мадэрнізацыі грамадства і сцвярджэннем новай нацыянальнай ідэнтычнасці. Нават калі гэтая спадчына не будзе мэтанакіравана ліквідавацца, то са зменай дзяржаўнага палітычнага курсу, працэс яе маргіналізацыі толькі паскорыцца. Яе можна толькі інтэрпрэтаваць, і часткова ўключаць у сучасны кантэкст. Для гэтага, яго трэба экспертнай супольнасці адкрыць нанова і пераасэнсаваць.

  • Яўрэі і яўрэйская спадчына пасля Халакоста (Беларусь, Польшча, Украіна)

Мы плануем прадставіць і абмеркаваць асноўныя вынікі міждысцыплінарных даследаванняў па міжнароднаму праекту: "Mapping the Archipelago of Lost Towns: Post-Holocaust Urban Lacunae in the Polish-Belarusian-Ukrainian Borderlands". У фокусе нашай увагі знаходзіліся 6 невялікіх гарадкоў (у мінулым штэтлаў - з дамінацыяй яўрэйскага насельніцтва напярэдадні ІІ Сусветнай вайны): Ізбіца, Білгарай, Іўе, Miр, Берэзне і Броды. З дапамогай гістарычных і антрапалагічных метадаў, у тым ліку архіўных даследаванняў, вуснай гісторыі мы шукаем адказы на пытанні: як гэтыя "страчаныя гарады" былі запісаны новымі сэнсамі і перароблены пад мэты новых жыхароў, а таксама як зніклае насельніцтва і яго спадчына былі ўспрыняты, запомніліся і інструменталізаваны.

  • Гісторыка-культурная спадчына беларуска-украінскага памежжа: праблемы захавання, трансляцыі і інтэрпрэтацыі

Гісторыка-культурная спадчына пагранічных тэрыторый пастаянна становіцца прадметам міжнародных навуковых студый. Гэта абумоўлена адсутнасцю адзіных падыходаў да пытанняў захавання, трансляцыі і інтэрпрэтацыі значнага масіва сабраных на працягу стагоддзяў эмпірычных дадзеных, якія дэманструюць унікальны этнакультурны ландшафт памежжа той ці іншай краіны.

Асаблівая ўвага на працягу апошніх дзесяцігоддзяў засяроджаная на беларуска-ўкраінскім памежжы, якое здаўна заставалася прыкладам мірнага суіснавання ва ўмовах памежжа культурных кодаў двух этнасаў. Уменне знаходзіць агульны каштоўнасць у аналах гісторыка-культурнай спадчыны дазваляла ўкраінцам і беларусам захоўваць агульны аўтэнтычны глебу палескай культуры, нават нягледзячы на выпрабаванні, якія выпалі на яе долю з прычыны тэхнагеннай катастрофы, выкліканай аварыяй на Чарнобыльскай АЭС.

Немалую актуальнасць гэтая праблематыка набывае ва ўмовах сучаснай ваеннай сітуацыі ў Украіне, эпіцэнтрам якой стала у прыватнасці ўкраінска-расійскае Памежжа. Улічваючы гэта менавіта навуковае супольнасць, папулярызуючы вынікі сваіх даследаванняў, павінна спрыяць пошукам магчымых шляхоў да ўзаемаразумення паміж культурамі ва ўмовах памежжа.

  • Дуды Еўропы: гісторыя, ўзаемауплывы і адраджэнне

Дуды і дударская традыцыя стагоддзямі зяўлялася істотнай часткай культурнага ландшафту Еўрапейскага кантынента. Розныя канструкцыі дудаў у розныя часы і ў розных краінах гучалі пры дварах і ў сялянскіх корчмах, прыпісваліся і д’яблу і анёлам, удзельнічалі у сакральных рытуалах і акампанавалі побытаваму вяселлю, забараняліся і станавіліся нацыянальнымі інструментамі. Мэта секцыі — разгледзець у гістарычным і сацыяльным кантэксце шырокім колам даследчыкаў шляхі ўзнікнення, развіцця, заняпаду і адраджэння лакальных дударскіх традыцый, іх узаемадеянне і ўзаемауплывы на тэрыторыі Еўропы (ад Пірынеяў да Уралу і ад Скандынавіі да Балкан і Каўказу), ад гістарычных часоў да нашых дзён.

  • Усходазнаўства, антыказнаўства і медыявістыка на Беларусі

Панэль мае мэту прадставіць упершыню ў межах Кангрэсу актуальныя даследванні ў вобласці гісторыі, культуры і рэлігіі беларускіх навукоўцаў у вобласці гісторыі Старажытнага Ўсходу, Старажытных Грэцыі і Рыму, а таксама Сярэднявечча, што з'яўляецца фундаментальнымі галінамі гістарычных даследванняў. 

Кожны ўдзельнік секцыі - унікальны для Беларусі спецыяліст у сваёй галіне, бо адрознай асаблівасцю гэтай спецыялізацыі з'яўляецца абавязковае валоданне не толькі сучаснымі еўрапейскімі, але і старажытнымі мовамі (егіпецкая, старажытнагабрэйская, акадская, старажытнаперсідская, лацінская і інш.). 

Мэтай панэлі таксама з'яўляецца стварэнне пляцоўкі для супрацы тых беларускіх вучоных, якія зараз працуюць у Еўрапейскіх універсітэтах, з іх беларускімі калегамі.

Правядзенне панэлі будзе спрыяць пашырэнню навуковых стасункаў, падвышэнню даследчага ўзроўню ўдзельнікаў, інтэграцыі беларускай гуманітарнай навукі ў сусветную.

 

11. Культура і культурныя даследаванні

  • Правы чалавека ў сферы культуры і культурныя правы ў Беларусі

Беларускі ПЭН рэалізуе маніторынг парушэння культурных правоў і правоў чалавека ў дачыненні да дзеячаў культуры ў Беларусі. Збор інфармацыі адбываецца на падставе спецыяльна распрацаванай для гэтага метадалогіі, адной з крыніцаў з'яўляецца публічная інфармацыя ў СМІ. Аднак цягам 2021 года вялікая частка рэпрэсій насіла непублічны характар і неабходныя дадатковыя захады, якія дазволілі б якасна сабраць інфармацыю пра абсяг і характар рэпрэсій і парушэнняў правоў у сферы культуры. Беларускі ПЭН плануе арганізаваць панэль з удзела прадстаўнікоў арганізацый у сферы культуры і менеджараў культуры для таго, каб а) прэзентаваць уласныя даследаванні ў гэтай сферы (і метадалогію, і вынікі); б) сабраць дадатковую інфармацыю пра рэпрэсіі і парушэнні правоў у сферы культуры; в) абмеркаваць супольную дзейнасць па абароне правоў чалавека і культурных правоў; г) абмяняцца планамі і думкамі для ўмацавання сувязяў паміж арганізацыямі сектара. 

  • Прыгажосць у народнай культуры: сакрум, эрас, кіч.

Паняцце “прыгажосці” з’яўляецца ключавым для апісання і разумення любой культуры, але так сталася што ў дачыненні беларускай народнай культуры яно па-ранейшаму застаецца неадрэфлексаваным і навукова не распрацаваным. Асэнсаванне гэтай катэгорыі становіцца асабліва актуальным  у перыяд імклівых зменаў ладу жыцця, ідэалаў, канонаў,  сацыяльнага парадку. Удзельнікі панэлі на самых розных прыкладах – ад уяўленняў пра чалавечую прыгажосць да аздаблення інтэр’ераў, ад упрыгожвання абразоў да пластыкавых пальмаў у дварах -будуць імкнуцца да таго, каб зразумець, што такое прыгажосць у народнай культуры, якія яе ідэалы каноны і межы, чаму яна можа і прыцягваць і адштурхоўваць нас. Пошук адказаў на гэтыя пытанні могуць прывесці да новага ўсведамлення прынцыпаў існавання і развіцця народнай культуры ў цэлым, стаць штуршком для выпрацоўкі новых навуковых падыходаў да яе вывучэння. Рух у накірунку разумення “прыгажосці” дапамагае нам у прыняцці і асэнсаванні усёй складанасці і супярэчлівасці сучаснай народнай культуры з яе прыхільнасцю да нізкіх жанраў і ўзораў, эклектычнасцю  і ангажаванасцю ў палітычную перфараматыўнасць. Мы спадзяемся, што да працы панэлі, якая задумана як міждысцыплінарная, далучацца не толькі навукоўцы (этнолагі, фалькларысты, мастацтвазнаўцы, філосафы, культуролагі), але і творцы, якія выкарыстоўваюць сімвалічную мову народнай культуры ў сваіх працах і эксперыментуюць з ёю.

  • Новыя медыі і мадэлі будучыні ў перспектыве трансфармацыі культурных практык і супольнасцей

Мэта панэлі абмеркаваць дысцыплінарныя і метадалагічныя асновы медыя-практык у кантэксце іх генезісу і перспектывы фармавання. Культурныя даследаванні прапануюць такі метадалагічны падыход, які прадугледжвае інтэрпрэтацыю тэхналогій і супольнасцяў у працэсе іх сутыкнення, пераадолення і дыферэнцыяцыі. Рашэнне гэтай мэты ўключае ў сябе не аналіз пэўных унікальных вобразаў гэтых складаных працэсаў, а вызначэнне іх асноўных параметраў і іх сувязяў з глабальнымі кантэкстамі. З трансфармацыяй стратэгій медыявытворчасці (з'яўленне новых медыя, патанненне мікрафінансавання, масавае вытворчасць, метамарфозы статусу і іміджу вытворцы, феномены медыявайны) змяняецца семіётыка культурных практык. Гэта прадугледжвае доўгатэрміновую перспектыву вывучэння зменаў медыя як асновы трансфармацыі культурных практык і супольнасцяў. Будучыню трэба не толькі разумець, але і абараняць рознымі спосабамі.

Гэтая мэта прадугледжвае раскрыццё наступных задач:

* вайна і медыя-тэхналогіі ў змене культурных практык

* трансфармацыя парадыгмаў гуманізму ў патоках сродкаў масавай інфармацыі

* інтэлектуальныя супольнасці і міжнароднае супрацоўніцтва: параметры СМІ

* дынаміка адукацыйных практык у глабальных медыя

  • No Politics without Aesthetics! F for Fake

За апошнія два гады слова «фэйк» увайшло ў актыўны лексікон рускамоўных СМІ і прэс-служб дзяржустаноў. Ніводнага дня не абыходзіца без яго ўжывання. За распаўсюд фэйкаў пагражаюць пераследам. Што ж пазначаюць гэтым словам? Гэтае пытанне і прапануецца разглядзець удзельнікам панелі ў эстэтыка-палітычным вымярэнні. Фэйк – з’ява эстэтычная, актыўна выкарыстоўвалася ў арт-практыках*, зараз перасунулася ў сферу паліттэхналогій і мас-медыя (перадусім палітычных). Але сэнс слова цалкам размыўся, яно замясціла фальсіфікацыю і дэзынфармацыю. Магчыма гэтае замяшчэнне звязана з размываннем верыфікацыі (самой працэдуры і крытэрыяў) і актыўным выкарыстаннем гэтага дзеля далейшай дэзынфармацыі. Пранікненне слова у штодзённы слоўнік СМІ, імаверна, з’яўляецца вынікам камунікацыйнага выбуху, які спарадзіў распаўсюд мэсенджэраў. Даступнасць тэхналогіі дазваляе амаль кожнаму быць стваральнікам-спажыўцом-перадатчыкам кантэнту і дэцэнтруе/дэманапалізуе СМІ – з’яўляецца дзейнай альтэрнатывай і пагрозай для рэжымаў улады, якія імкнуцца няхай нават не да татальнага кантролю, а да дамінавання, эксклюзіўнасці, прывілеяванасці. Таму ярлык фэйка ўзяты на ўзбраенне для барацьбы з любой іншасцю (нават не антаганістычнай). Узрослыя магчымасці і даступнасць тэхналогій становіцца мішэнню – усё можна назваць падробкай, нібы сучасныя тэхналогіі дазваляюць зрабіць праўдай (праўдападобным) усё. Таму можна смела сцвярджаць, што колькасць пратэстоўцаў намалявана, а ва Украіне цывільныя аб’екты армія РФ не чапае. 

  • Беларускае мастацтва турбулентнага часу

Падчас драматычных падзей ў сучаснай гісторыі нашай краіны, мастацтва Беларусі працягвае існаваць. Актуальныя працэссы яго стварэння, бытавання і перафарматавання ў карэляцыі з імклівымі пераменамі патрабуюць навуковых фіксацыі і рэфлексіі. Менавіта гэтаму будзе прысвечана наша панэль.

 

12. Царква і рэлігія

  • Цэрквы і хрысціяне ў беларускім палітычным крызісе

Ва ўмовах палітычнага крызісу, які пачаўся падчас прэзідэнцкай выбарчай кампаніі 2020 года, беларускія цэрквы і хрысціяне сутыкнуліся з новымі выклікамі. З аднаго боку, паўстала настойлівая сацыяльная патрэба ў голасе цэркваў у падтрымку правоў чалавека, праўды, справядлівасці, салідарнасці і ненасілля. З іншага боку, царкоўныя чыноўнікі, якія былі ўцягнутыя ў грамадскі дагавор з рэжымам, не змаглі знайсці спосаб адказаць на гэтае патрабаванне выразным пасланнем, і гэта выклікала відавочнае расчараванне дэмакратычна арыентаваных вернікаў, а таксама дэмакратычнага грамадства ў цэлым. Тыя нешматлікія мужныя галасы біскупаў і святароў у 2020 годзе былі заглушаныя рэпрэсіямі і пагрозамі з боку рэжыму, якому ўдалося аднавіцца, або вышэйшых царкоўных чыноўнікаў, якія абралі стратэгію захавання лаяльнасці.

У гэтых умовах неафіцыйнае багаслоўе і хрысціянскае дзеянне пачалі адыгрываць значную ролю ў развіцці хрысціянскага палітычнага багаслоўя; і гэтыя працэсы пачалі перабудоўваць Царквы і дыялог публічнага багаслоўя з грамадствам. Духавенства, багасловы і актывісты-свецкія з розных цэркваў і прысутных у розных штатах пачалі супрацоўнічаць разам у рамках рабочай групы "Хрысціянская візія". Удзельнікі панэлі паразваюць над гэтымі працэсамі і абмяркуюць перспектывы.

 

13. Даследаванні вайны

  • Культурныя войны на землях Беларусі і Украіны як элемент гібрыдных войнаў ХХІ стагоддзя

Паняцце" гібрыдная вайна " ўвайшло ў шырокі ўжытак ў XXI стагоддзі. Такія войны пераследуюць тыя ж мэты, што і звычайныя, але яны дасягаюцца праз метады, якія спрыяюць узнікненню і паглыбленню ў дзяржаве, абранай для нападу, унутраных канфліктаў. Стварэнне ўнутраных грамадскіх супярэчнасцяў, праз прапаганду якая пераходзіць у інфармацыйную вайну. А затым штучна пагаршаецца канфлікт паміж сацыяльнымі групамі, якія з'яўляюцца носьбітамі розных культурных кодаў. Значная частка гэтых супрацьстаянняў даволі выразна ўкладвалася ў паняцце "культурных войнаў", уведзенае да навукі.

Сучасныя даследчыкі гісторыі ХХ ст. сцвярджаюць, што метады гібрыднай вайны шырока ўжываліся бальшавікамі падчас стварэння савецкай дзяржавы.

У прапанаванай панэлі паняцці "культурная вайна” і “гібрыдная вайна" ў першую чаргу будуць тычыцца гісторыі канфлікту традыцыйнай культуры аўтэнтычнага насельніцтва Беларусі і Украіны з культурнай экспансіяй Расіі ў ХХ-ХХІ стст.і сучаснаму стану рус. і бел. культуры і самаідэнтыфікацыі.

Удзельнікам панэлі будуць прапанаваныя наступныя пытанні:

- Як адбывалася русіфікацыя бел.і укр. зямель? Якія наступствы мелі гэтыя працэсы?

- Што было характэрна для культурнага аспекту палітыкі падчас БССР і УССР? Ці ёсць адрозненні карэнізацыі і нацыяналізацыі паміж Беларуссю і Украінай?

- Як палітыка русіфікацыі культывавала комплекс непаўнавартаснасці сярод бел.і укр. народу? Якія яе наступствы?

- Як паўплывалі "культурныя войны" на самавызначэнне украінцаў падчас "Рэвалюцыі Годнасці" і беларусаў у 2020г?

  • Ваенная навука, ваенная гісторыя і абарончыя даследванні

Ваенныя і абаронныя тэмы раней былі размеркаваны паміж некалькімі іншымі панэлямі / секцыямі Кангрэса, у першую чаргу гісторыяй, паліталогіяй і міжнароднымі адносінамі/бяспекай. Аднак гэта вобласць, якая мае пэўны спецыфічны кантэкст і прадмет даследаванняў. Таму прапанова складаецца ў тым, каб сабраць усе "ваенныя навукі, гісторыю і даследаванні ў галіне абароны" пад адной агульнай панэллю.

  • Вайна і матэрыяльная культурная спадчына: знішчэнне і стварэнне

Вайна ізноў нечакана прыйшла да нас. Ці гатовы сучасная музейная супольнасць, арганізацыі і асобы, што займаюцца захаваннем спадчыны, шырокая грамадскасць да выклікаў вайны? Якія практычныя дзеянні і мерапрыемствы дапамогуць выратаваць аб’екты спадчыны? Як захоўвалі помнікі, экспанаты, кнігі падчас узброеных канфліктаў раней? Гэтыя пытанні адрасаваны шырокаму колу спецыялістаў – музейшчыкаў, архівістаў, бібліятэкараў, калекцыянераў

Ваенныя дзеянні не толькі руйнуюць культурную спадчыну – пасля кожнай вайны адбываецца яе мемарыялізацыя, мы захоўваем як прадметы, якія знішчаюць, так і тое, што было пашкоджана, ствараем мемарыялы і музеі. Гэтая дыялектыка знішчэння і стварэння таксама прапануецца для абмеркавання.

1.1
2.3
3.1
3.2
3.3
4.3
5.1
5.2
6.1
7.1
7.2
8.1
8.2
8.3
8.4
8.5
9.1
9.2
9.3
9.4
9.5
9.6
9.7
10.1
10.2
10.3
10.4
10.5
11.1
11.2
11.3
11.4
11.5
12.1
13.1
13.2
13.3
1.4
logo_palitykat_short.jpg
1_logo-ldki-kolo copy.png
Lithuania Belarus
mackevich
bottom of page